10 sekaligus


10 sekaligus!! satu tanda tanya?? kan??

bagi aku, ia adalaha satu pengalamn yang mungkin sukar diperolehi. ceritanya bermula semasa aku menikah dahulu. tahun 1998, setahun selepas kegawatan ekonomi di Asia. sepatutnya aku bernikah pada hari Sabtu, bersamaan 2 Mei 1998, iaitu akan dilangsungkan di rumah pengantin perempuan.

tiba-tiba… bakal ibu mertuaku menerima satu panggilan misteri, dari seorang lelaki, iaitu….

“Tok Khadi”… beliau meminta kebenaran untuk mempercepatkan majlis pernikahan tersebut di atas sebab-sebab tertentu yang tidak dapat dielakkan… iaitu aku harus menikahi bakal isteriku (pada ketika itu) awal sehari, 1 Mei 1998 bertempat di Masjid Kajang…. ape?????? ramai orang tu.. gemeruh, menggeletar, luar dalam berpeluh ..

yang menjadi sejarah di Masjid Kajang menjadi saksi kepada 10 pasangan pengantin untuk dinikahi pada hari tersebut, termasuklah aku … tak silap aku ialah pasangan yang ke-2 dinikahkan oleh hanya seorang Tok Khadi .. dan lebih memeranjatkan, beliau adalah guru semasa aku mengikuti khursus perkahwinan dan beliau mengenaliku kerana semasa beliau memberi ceremah, aku ….. terrrr…… tidur …..

cakap pasal khursus perkahwinan, aku teringat nayris-nyaris aku tak dapat menghadirinya kerana 2 hari sebelum aku mengikuti khursus tersebut, aku kemalangan bersama bakal isteriku.. dan mengikut kata Dr. Rohada (Klinik Mega) …

Dr: “Cam mono ni pengantin, kaki nak kono potong ni… ”

ader ker, cuma lebam kat lutut, dia suker2 nak potong kaki aku.. mana boleh.. lutut nak pakai lama tu … giler aper???

well…   you him… Dr. Rohada, beliau memang suka berseloroh.. hingga ke hari ini, aku masih ingat kata2 beliau .. kadang2 mahu tergelak dibuatnya.. inilah sejarah yang mungkin tak dapat aku lupakan buat selama-lamanya … dan kini… disebabkan kakiku nyaris dipotong, aku dikurniakan empat cahaya mata.. itu nyaris dipotong, kalu tak entah la.. maybe satu team bola kut … Insy Allah, kalu diberikan rezeki …🙂

Tinggalkan Jawapan

