Devil 2010


Assalamualaikum,

Alhamdulillah, sungguh indah pagi ini. Sesudah solat Subuh, teringat aku sebuah filem yang aku muatturunkan semalam. Terasa ingin benar aku menontonnya. Sebuah filem “thriller”. Dari tajuk seperti sebuah filem seram.

Filem in iberkisar 5 orang terperangkap di dalam sebuah lif di sebuah bangunan. Sinopsisnya begini:

devil_poster01

Bab 1

Seawal pagi seorang telahpun membunuh diri dengan terjun dari bangunan tesebut dari tingkat 35. Detektif Bowden (lakunan Bris Messina) telah dikejarkan ke tempat kejadian. Beliau memeriksa seluruh kawasan dan mendapati terdapat tasbih di tangan mangsa. Dan dari apa yang diperhatikan oleh beliau, mangsa telah terjun dari tempat yang sangat tinggi kerana mangsa terjatuh ke atas sebuah lori dan keadaan lori tersebut remuk.

Bab 2

Bangunan di mana mangsa bunuh diri tersebut, terdapat 5 orang yang Devil-Screenshotterperangkap di dalam sebuah lif, dan kesemua mereka ini mempunyai rekod jenayah. Salah seorang pengawal keselamatan yang bertugas untuk memerhati kamera litar tertutup telah ternampak sesuatu di dalam kamera semasa kesemua mangsa terperangkap. Seperti wajah syaitan, memandang beliau adalah seorang yang berasal dari Mexico dan adalah seorang yang kuat agama, beliau menjadi takut. Sejurus kemudian pihak polis dihubungi dan Detektif Bowden berada berdekatan dengan bangunan tersebut.

Devil-2010-1Maka terjadilah beberapa babak yang tidak dapat diterima oleh akal, seperti salaha seorang dari mangsa di dalam lif tersebut tercedera secara tidak semena-mena. Salah seorang dari mereka mati tertikam kaca cermin di dalam lif.

Dan akhirnya, didapati wanita tua yang terperangkap di dalam lif tersebut adalah jelmaan syatian yang ingin mengambil nyawa salah seorang dari mangsa, iaitu Tony. Beliau telah melakukan satu kesalahan iaitu beliau sedang memandu di dalam mabuk dan telah terlibat di dalam satu kemalangan langgar lari. Di sebabkan kemalangan tersebut, seorang wanita dan anaknya terlah meninggal dunia, dan ditakdirkan wanita dnan anaknya adalah isteri dan anak kepada Detektif Bowden. Ianay seperti satu takdir yang telah tertulis. Akhirya Detektif Bowden dapat jua kebenaran yang beliau cari siapakah yang telah membunuh keluarga beliau. Dan wanita tua tersebut tidak dapat mengambil nyawa Tnoy kerana beliau telah mengaku akan kesalahan beliau.

Dari apa yang dapat aku faham, adalah filem ini cuba menyampaikan satu mesej di mana jika kita telahpun melakukan satu kesalahan ataupun dosa, maka jika kita bertaubat dan memohon amaf, nescaya dosa kita dapat diampaun selagi kita tidak melakukan dosa besar. Seperti firman Allah swt:

42_30

Maksudnya: “Dan apa jua yang menimpa kamu dari sesuatu kesusahan (atau bala bencana), maka ia adalah disebabkan apa yang kamu lakukan (dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa); dan (dalam pada itu) Allah memaafkan sebahagian besar dari dosa-dosa kamu.”

Bagi aku, kebanyakkan filem sekarang adalah sepeti menyampaikan mesej agar manusia kembali semula ke pangkal jalan dengan mengingati kembali pencipta kita.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s